Stadin ammattiopiston logistiikkakoulutus siirtyi virtuaaliaikaan

Stadin ammattiopisto on Suomen suurimpia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä. Opiskelijoita helsinkiläisellä oppilaitoksella on noin 15 000. Elokuusta 2015 alkaen logistiikan opiskelijat ovat aloittaneet käytännön harjoittelunsa Creanexin toimittamissa simulaattoreissa, joissa opetellaan erilaisten autojen, vastapainotrukin, kaivinkoneen, pyöräkuormaajan ja tukkirekan käsittelyn perusteet.

- Simulaattorit antavat hyvän kokemuksen eri koneiden käytön perusasioita. Samalla koordinaatiokyky sekä silmän ja käden yhteistyö kehittyvät, logistiikan lehtori Jukka-Petri Mäkeläinen Tekniikan ja logistiikan toimialalta kertoo.
Mäkeläinen katsoo, että simulaattoriympäristö on loistava väline perusteiden harjoitteluun. – Simulaattoreissa on hyvät harjoitusohjelmat, joilla opiskelijat voivat harjoitella omaa taitotasoaan vastaavissa olosuhteissa. Simulaattoreilla tämän pystyy toteuttamaan alusta asti turvallisessa ympäristössä. Simulaattorilla ojaan ajaminen ei harmita opiskelijaa yhtä paljon, kuin oikean koneen kanssa.

Mielekkyyttä opintoihin

Vaikkei aidoilla koneilla ajaminen ole koulutuslinjalla vähentynyt, ovat simulaattorit tuoneet kustannussäästöjä ja lisänneet turvallisuuden lisäksi myös mielekkyyttä. – Yhä useamman opiskelijan kanssa päästään nyt harjoittelemaan ajoa ilman, että loput joutuvat odottelemaan vuoroaan. Näin saadaan opiskelijat alusta asti ajamaan paljon ja harjoittelemaan enemmän käytännössä. Simulaattorin kanssa harjoiteltaessa ei mukaan tarvita myöskään niin suurta määrä ohjaajia kuin aiemmin, mikä tuo mukanaan kustannussäästöjä, Mäkeläinen kertoo.
Simulaattoriympäristö on Mäkeläisen mukaan nykyiselle sukupolvelle luonteva oppimisväline. – Nuoret istuvat innokkaasti ja keskittyneesti ruudun ääreen, Mäkeläinen kuvaa.

Ei yhtään irrotettavaa osaa

Suurien käyttäjämäärien ja vaihtelevien tarpeiden myötä tärkeä kriteeri simulaattorin valintaprosessissa oli, että sama laitteisto soveltuu useille eri konetyypeille. – Lähdimme liikkeelle siitä, että samalla laitteella pitää pystyä mallintamaan useita erilaisia koneita ja että laitteessa ei saa olla yhtään irrotettavaa osaa.
Hankintaprosessi aloitettiin keväällä 2015. – Meillä oli koekäytössä eri valmistajien laitteita. Tältä pohjalta saimme määriteltyä vaatimuksemme tarpeidemme mukaisiksi. Hankintaorganisaatio kilpailutti laitteet, jonka jälkeen saimme simulaattorit uuden lukukauden alkuun, Mäkeläinen kuvaa.

SIMU2014 –hanke toi simulaattorioppimisympäristön Nivalaan

Myös Nivalan ammattiopiston maanrakennuspuolen linjalle hankittiin tänä syksynä kolme Creanexin koulutussimulaattoria. Itse koulutuslinjakin on Nivalassa uusi. – Olemme kouluttaneet maanrakennuspuolelle aikuisopiskelijoita vasta kaksi vuotta, ja tänä syksynä aloitti järjestyksessään toinen nuorisoasteen ryhmä, maanrakennuksen opettaja Kari Laitala kertoo. – Tähän asti opiskelijat ovat harjoitelleet oikeilla koneilla. Simulaattorioppimisympäristön avulla voimme harjoitella kaivinkoneen, pyöräkuormaajan, dumpperin ja puutavarayhdistelmän käsittelyn perusteita turvallisesti heti koulutuksen alettua.

Muutamassa minuutissa tukkirekasta kaivinkoneeksi

Erikoisuutena Nivalan ammattiopiston simulaattorissa on laitteen vaihdettavat hallintavivut, joilla laitekohtaisesti kyetään mallintamaan eri koneita samalla simulaattorilla. – Vipujen vaihtaminen on muutaman minuutin työ, jonka jälkeen simulaattori vaihtuu tukkirekasta kaivinkoneeksi.
Simulaattorikoulutuksen edut painottuvat Laitalan mukaan erityisesti koulutuksen aloitusvaiheessa. – Opiskelijat pääsevät opettelemaan perustaidot turvallisesti sisätiloissa ilman talvikäynnistyksiä. Simulaattorin avulla pääsee heti alkuun ja sen avulla opiskelija kykenee hahmottamaan oikean koneen kanssa toimimisen perusasiat. Lisäksi simulaattorit tuovat kustannussäästöjä ilman, että opetuksen laadusta tarvitsee tinkiä. Simulaattorioppimisympäristö vähentää olennaisesti myös koulutuksen ympäristövaikutuksia, Laitala sanoo.
Laitala näkee simulaattorit erinomaisena koulutusvälineenä. – Simulaattoreissa on kattava valikoima valmiita kursseja ja harjoituksia eritasoisille opiskelijoille. Vasta-alkajakin pääsee heti turvallisesti harjoittelemaan simulaattorilla. Siirtyminen oikealla koneella harjoitteluun sujuu luontevasti, koska simulaattorin hallintavivut ovat samanlaiset kuin aidossa koneessa.
Opiskelijat ovat Laitalan mukaan ottaneet simulaattorikoulutuksen hyvin vastaan. – Simulaattorin ajaminen ei ole ollut kenellekään vastenmielistä. Kaikki ovat siitä innostuneet. Oppilailla on laitteessa oma muistitikku, johon harjoitukset tallennetaan. Harjoituksen jälkeen he näkevät raportin ja analyysin omasta suorituksestaan. Näitä on sitten mielenkiintoista porukalla seurata ja vertailla.

Simulaattorit täydentävät koulutusta

Simulaattoreiden hankintaprosessi sujui Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä nopeasti. Simulaattorioppimisympäristön rakentamispäätöksestä laitteiden saapumiseen kului vain hiukan yli puoli vuotta. Simulaattorioppimisympäristö toteutettiin SIMU2014 -hankkeen myötä. Mukana oli Euroopan aluekehitysrahaston lisäksi myös paljon paikallisia yrittäjiä ja Pohjois-Pohjanmaan liitto. Tarjoukset pyydettiin lopulta kahdelta toimittajalta, joista hankintapäätös osui Creanexiin. – Meille tärkeitä hankintapäätökseen vaikuttaneita seikkoja olivat luotettava ja sujuva käyttötuki sekä hallintalaitteiden mahdollisimman hyvä yhdenmukaisuus oikeiden koneiden kanssa.
Entä mikä on maanrakennusalan opettajan oma kokemus simulaattorista? Korvaavatko bitit tulevaisuudessa oikeat laitteet koulumaailmassa? – Kyllä 3D -simulaatioympäristö ihan aidolta tuntuu ja siitä löytyvät kaikki samat toiminnot ja ominaisuudet kuin oikeastakin laitteesta. Simulaattorioppimisympäristö täyttää tarkoituksensa hyvin ja täydentää koulutusta, vaikkei tietenkään korvaa kokonaan harjoittelua oikeilla laitteilla, Laitala toteaa.